Jens kijkt terug

3 augustus 2018 - Negombo, Sri Lanka

We begonnen in de auto naar Düsseldorf om vanaf daar naar onze bestemming van dit jaar te vliegen: Sri Lanka. Toen we bij Düsseldorf aan kwamen gingen we met een luchttrein🚟 naar het vliegveld. We gingen naar het vliegtuig🛩 en daar gingen we 🛫. Het was een hele lange reis met sommige slaapjes💤. We stapten over op Dubai en vlogen toen naar Colombo, Sri Lanka. We kwamen daar aan en toen zagen we al meteen onze chauffeur die ons naar het eerste hotel ging rijden, het Flower Garden hotel in Unawatuna. We hebben voor het eerst in een tuktuk gereden, zijn een ochtendje naar het strand geweest en hebben we een rondleiding door de stad Galle (een oud Nederlands stadje) gedaan. Verder was het wel een goed hotel. Prima start van een heerlijke vakantie.

Tissamaharama

Na de 3de dag in Unawatuna ontmoetten we onze vaste chauffeur voor de komende weken. Saman heet hij. Hij brengt ons ook naar het volgende hotel: het Chandrika hotel in Tissamaharama. We keken uit naar de safari in het Yala park. We hebben van alles gezien, olifanten, hertjes, krokodillen, Buffalo's, vogels maar het vetste was het luipaard🐆. Die safari duurde in het totaal 3,5 uur. Onze chauffeur Saman was ook mee maar een andere Sri-lankaan reed ons want we moesten met een aparte auto rijden. Een soort tractorachtige auto. Verder hebben we daar heel veel gezwommen en spelletjes gedaan. Maar aan alles komt een eind en daardoor gingen we met Saman op naar onze volgende bestemming....

Ella

Onderweg keken wij naar een olifanten show waar ze eten kregen. Indrukwekkend maar het was soms ook een beetje zielig want een man sloeg de olifanten maar die hebben zo dikke huid dat ze bijna niks voelden. Maar het hotel Zionview stond op ons te wachten in Ella. Maar voordat we arriveren bij het hotel bekijken we ook nog een waterval, De Rawuna Waterfall. Een waterval waar mensen zwemmen maar ook zichzelf wassen. Even wat foto's maken en we gaan door naar het hotel. In het hotel was geen zwembad maar wel een prachtig uitzicht. Ons kamertje had dus ook dat prachtige uitzicht. Maar we hadden zin om wat te doen dus gingen we een berg beklimmen:Little Adam's peak (ongeveer 1100 m hoog). Een leuke wandeling van ongeveer 2 uur. Op naar het eten want ik krijg een beetje honger. Na het eten leerden we een nieuw spel: hartenjagen en ik won meteen. De volgende dag gingen we een andere berg beklimmen genaamd: Ella Rock(ongeveer 1300 m hoog. Die was hoger en was het dus ook langer lopen. Maar het was ook zo bijzonder omdat we over het treinspoor liepen en tussen de theeplantages. Maar weer was er een einde in zicht. Nu gaan we naar....

Kandy

Naar Kandy gingen we een stukje met de trein. Dat was een prachtig uitzicht over kilometers lange theeplantages. Het laatste stukje gingen we met de auto. Nu waren we in Kandy in het Serena Grand 103 hotel dit was meer een hotel dan een camping met een zwembad op het dak maar weer stond er iets op de planner. 3 dingen zelfs. Het eerste was de botanische tuinen. Daar was het een beetje druk dus kon Saman niet parkeren en kon hij dus helaas niet mee. Maar alsnog was het wel leuk, mooie planten en een leuke wandeling. Die avond waren er nog meer dingen.

Het eerste was om 17:30de dansvoorstelling. Daar gingen ze over vuur lopen en veegden ze vuur over hun armen. Wel cool. Daarna gingen we naar De Tempel Van De Tand Van Boeddha. Mochten we kijken naar waar de tand in zat want je mocht hem niet zien anders waren ze bang dat die misschien gestolen werd. Heerlijk geslapen en nu op naar….

Giritale/Polonnurawa

Onderweg gingen we eerst naar de Dambulla tempel met de grootste Boeddha erop. We moesten omhoog met trappen want daar was nog een tempel die erbij hoorde. Maar het was vrij nutteloos want we mochten niet naar binnen omdat we geen doeken meehadden om ons te dekken want dat moest in een tempel dus gingen we weer naar beneden in de brandende zon. Nou en op naar Het Deer Park in Giritale vlakbij Polonnurawa. Daar gingen we fietsen in Polonnurawa. Dat was een oude stad wat vroeger een koninkrijk was. Maar verder was er niets te beleven dus lekker luieren bij het zwembad.

Nilaveli/Trincomalee

We gingen weer naar de zee maar onderweg wilden we eerst iets doen. We gingen naar een fort. Fort Frederick. Het was een fort met daarin een hindoe-tempel. Daar offerden we iets. Verder was er een marktje. En daar kwamen we dan in Nilaveli Beach Hotel in Nilaveli. Daar kwam het hoogtepunt van mijn vakantie aan het snorkelen. We hebben heel veel gezien. Haaien, Dory van de film Finding Nemo en Finding Dory en andere hele mooie visjes. We hebben de ene dag hele leuke golven gehad met Saman want die was daar toen ook maar die andere dag zowat geen golven, dus toen gingen we maar in het zwembad. Hier hadden we wat rust voor de volgende dagen, want we gingen op weg naar....

Sigiriya

We gingen naar Sigiriya om twee dingen te doen, twee rotsen beklimmen maar eerst even kijken naar ons huisje op deze camping genaamd Camelia en even zwemmen en dan kunnen we op naar de eerste rots die we gaan beklimmen: De Pidurangala rots. Het eerste stukje is bijna alleen maar traplopen daarna komt, vind ik, het leukste stuk. Het klimmen. We gingen van rots naar rots en dat vind ik leuk. De volgende dag was de andere berg aan de beurt. Sigiriya Rock oftewel Lion Rock. Dat was bijna de hele tijd in files trappen lopen maar het is de moeite wel waard. Boven op de rots staat een ruïne van een oud kasteel. En ergens tussenin zijn twee leeuwenpoten. Kortom prachtig. Ook het hotel is prima. Op naar het laatste plaatsje....

Negombo

We gingen naar het laatste plaatsje: Goldi Sands Hotel in Negombo hier was het afscheid nemen van onze chauffeur Saman. In Negombo deden we bijna niks anders dan zwemmen. We hebben nog een laatste fietstochtje waarbij papa de weg bijna kwijtraakte maar het was een leuk ritje. Maar dan is dat moment er gekomen. We moeten weer naar Nederland 😭. Bye bye