Giritale / Polonnaruwa

27 juli 2018 - Giritale Wewa, Sri Lanka

En dat was fijn, slapen op The Deer Park. Het park lag aan het meer van Giritale, had super kamers met een enorme douche die half in de buitenlucht, het zwembad was erg leuk en het uitzicht vanaf het terras was werkelijk fenomenaal! Dat is nog eens lekker wakker worden 😜.

Giritale ligt vlakbij de oude koningsstad Polonnaruwa, wat in de 11e en 12e eeuw een bruisende en toonaangevende stad was in Sri Lanka. De bewoners zijn toen verdreven en de stad werd overwoekerd door de natuur. Door vele opgravingen is een groot deel van de oude stad weer zichtbaar geworden. We hebben als echte Hollanders fietsen gehuurd en na een kort bezoek aan het museum - waar met maquettes een beeld wordt gegeven hoe indrukwekkend de stad ooit is geweest, fietsen we lekker langs de ruïnes van de Polonnaruwa. Vooral de tempels, met prachtige beeldhouwwerken van Boeddha, zijn goed bewaard gebleven. Hoe klein de wereld is, ondervinden we ook als we juf Marny met haar 2 kinderen (die gewoon in onze straat wonen 🙈) tegen het lijf fietsen!! Ons fietstochtje kent nog wel de nodige tegenslag, want Giel heeft een lekke band. Dapper fietst hij echter gewoon door 🤣.

Na de hete en stoffige fietstocht, brengt Saman ons naar een boerderij in de buurt, waar een heerlijke lokale lunch door de familie wordt geserveerd. We eten met onze handen (😳) van een Lotus-blad dat dienst doet als bord. Het eten is heerlijk, al zijn sommige gerechten wat aan de pittige kant 🔥🔥🔥.

Ook ‘s avonds is het hier heerlijk. Het blijft lang warm, zodat we op het prachtige terras eten en weer de nodige potjes hartenjagen. Nog één nachtje hier en genieten van het mooie park en het fantastische uitzicht en dan gaan we weer verder. We reizen dan naar de oostkust, naar Trincomalee/Ullaveli.